Vad kan jag göra med mitt PPL egentligen?

För allmänflygaren.

Re: Vad kan jag göra med mitt PPL egentligen?

Inläggav Timmy Brandt tis 09 feb 2010, 20:35

SE-AFB skrev:Off-topic 2: Håller med. Föreslår att du engagerar dig i din klubb. Alla krafter är säkert välkomna och mycket behöver fixas för att få en flygklubb att fungera och utvecklas.

Nja.... vissa flygklubbar i Sthlm området verkar inte alls vara intresserade av engagemang från sina medlemmar, förutom 1 gång per år när avgiften ska betalas!!
Klubben verkar inte heller vara intresserad av att utvecklas utan lever kvar i sina gamla tankar om hur en flygklubb ska bedrivas.
Timmy Brandt
Medlem
Medlem

Inläggav Timmy Brandt tis 09 feb 2010, 20:37

W2k skrev:Just nu låter det som om klubben tänker shoppa en DA40 och då blir det förmodligen den som jag eventuellt får skola IR i en dag!

Tråden handlade ju egentligen om det realistiska i att hyra flygplan som tar fler än fyra personer för lite längre resor och då är det ju inte fråga om skolning. Sannolikt kommer det väl då att handla om mesta flygplan för pengarna och då är ju en (IFR-utrustad) Lance att föredra. Eller en Seneca om jag mot förmodan skulle lyckas plocka på mig ME och en plånbok stl. XXL också... 8)

Så de tänker fortfarande köpa en DA40 som de tänkte på 2005 när jag var medlem ;)
Timmy Brandt
Medlem
Medlem

Inläggav firefish ons 10 feb 2010, 07:46

SE-AFB skrev:Nu blev det kanske lite off-topic, men jag tror att alla hellre flyger Seneca om plånboken är djup...

Om jag förstår det rätt tyckte firefish att man skulle flyga Lance såfot som möjligt, tom gärna redan i IR-skolningen, för att direkt samla timmar och erfarenhet på typen. Jag å andra sidan är en försiktig(are?) general och föreslår steget via Arrow. Oavsett motorstorlek, ska du märka att det är en j-kla skillnad när man drar på för start jämfört med en sävlig Warrior. Håll i sidrodret!

Jag upplever Lance som ganska lättflugen, mycket tack vare den längre kroppen som gör att den inte är lika girkänslig som ex Arrow. Nu var det iofs länge sedan jag flög den.

Jag menar att om man verkligen vill ut och långresa med sitt PPL VFR så ska man göra det i en kompetent maskin som man är trygg i och behärskar. Att lägga sekinerna på IR-skolning, även om man inte har för avsikt att ta ett IR, är ett bra sätt att göra detta på. Att dessutom göra det direkt efter avslutat PPL innebär att den lilla instrumentflygning man har under bältet sen PPL-skolningen (5 timmar?) är i färskt minne. Denna IR-light borde enligt mig fokusera på främst att olika intrumentapproacher (främst ILS) samt säkra molngenomgångar samt radarvektorering (och allt detta på engelska såklart).

Dessutom är det så att de som hyr ut maskiner, i det här faller Lidair, med all sannolikhet vill veta vad det är för en filur som knackar på dörren och vill ta med sig deras realkapital på en tur till sydeuropa. Om jag hette Reijo skulle jag känna mig betydligt bekvämare den personen ville skola lite IR först.
firefish
Medlem
Medlem

Inläggav W2k ons 10 feb 2010, 13:03

firefish skrev:Att lägga sekinerna på IR-skolning, även om man inte har för avsikt att ta ett IR, är ett bra sätt att göra detta på. Att dessutom göra det direkt efter avslutat PPL innebär att den lilla instrumentflygning man har under bältet sen PPL-skolningen (5 timmar?) är i färskt minne. Denna IR-light borde enligt mig fokusera på främst att olika intrumentapproacher (främst ILS) samt säkra molngenomgångar samt radarvektorering (och allt detta på engelska såklart).

Låter inte så dumt. Det är väl inget som eg hindrar att man lägger mer än fem timmar på IR-skolning även under PPL-skolningen?

Timmy Brandt skrev:Klubben verkar inte heller vara intresserad av att utvecklas utan lever kvar i sina gamla tankar om hur en flygklubb ska bedrivas.

Nu vet jag förstås inte vilken klubb du specifikt syftar på (och vad som kan ha förändrats sedan 2005) men eftersom jag tycker mig ha ganska god kontakt med styrelsen i min nuvarande klubb så vore det intressant för mig om du ville utveckla vad det är du ser som "gamla tankar" om hur en flygklubb ska bedrivas, samt hur man kan kan utveckla verksamheten. (Även om det är en smula OT, men det var jag som skapade tråden så.)

;)
W2k
Medlem
Medlem

Inläggav Pontus_T lör 22 maj 2010, 21:42

Pontus_T
Medlem
Medlem

Inläggav W2k tor 29 jul 2010, 07:56

Tack Pontus!

Som av en händelse klarade jag min uppflygning för PPL igår, så din timing kunde inte varit bättre! :D
W2k
Medlem
Medlem

Inläggav Timmy Brandt tor 29 jul 2010, 08:43

Grattis med certet W2k!! :)
Timmy Brandt
Medlem
Medlem

Föregående

Återgå till Allmänflyg