SE-AFB skrev:Nu blev det kanske lite off-topic, men jag tror att alla hellre flyger Seneca om plånboken är djup...
Om jag förstår det rätt tyckte firefish att man skulle flyga Lance såfot som möjligt, tom gärna redan i IR-skolningen, för att direkt samla timmar och erfarenhet på typen. Jag å andra sidan är en försiktig(are?) general och föreslår steget via Arrow. Oavsett motorstorlek, ska du märka att det är en j-kla skillnad när man drar på för start jämfört med en sävlig Warrior. Håll i sidrodret!
Jag upplever Lance som ganska lättflugen, mycket tack vare den längre kroppen som gör att den inte är lika girkänslig som ex Arrow. Nu var det iofs länge sedan jag flög den.
Jag menar att om man verkligen vill ut och långresa med sitt PPL VFR så ska man göra det i en kompetent maskin som man är trygg i och behärskar. Att lägga sekinerna på IR-skolning, även om man inte har för avsikt att ta ett IR, är ett bra sätt att göra detta på. Att dessutom göra det direkt efter avslutat PPL innebär att den lilla instrumentflygning man har under bältet sen PPL-skolningen (5 timmar?) är i färskt minne. Denna IR-light borde enligt mig fokusera på främst att olika intrumentapproacher (främst ILS) samt säkra molngenomgångar samt radarvektorering (och allt detta på engelska såklart).
Dessutom är det så att de som hyr ut maskiner, i det här faller Lidair, med all sannolikhet vill veta vad det är för en filur som knackar på dörren och vill ta med sig deras realkapital på en tur till sydeuropa. Om jag hette Reijo skulle jag känna mig betydligt bekvämare den personen ville skola lite IR först.