Nyårsflyg

För allmänflygaren.

Nyårsflyg

Inläggav bigmac tor 25 dec 2008, 20:59

Har precis bokat kärran för att sticka ut på en nyårsflygning och kika på fyrverkerier över hufvudstaden. OBS bara vid riktigt fint väder. Jag har två platser över i kärran (om du inte är en heffaklump!). Nån som är sugen? skicka pm
bigmac
Medlem
Medlem

Re: Nyårsflyg

Inläggav bigmac tor 01 jan 2009, 14:15

flygningen gick utmärkt, höll dock på att träffas av ett nödbloss som plötsligt kom uppfarande på 1500 fot.. hehe.. en snabb manöver så duckade man för den också!

Galet mycket fyrverkerier var det!
bigmac
Medlem
Medlem

Inläggav Navid Hashemi tor 01 jan 2009, 15:17

Flyger man på egen risk under t ex nyårsafton med tanke på alla fyrverkerier osv?
Navid Hashemi
Medlem
Medlem

Inläggav bigmac tor 01 jan 2009, 15:27

Navid Hashemi skrev:Flyger man på egen risk under t ex nyårsafton med tanke på alla fyrverkerier osv?

man flyger väl alltid på egen risk? ;-)

fyrverkerierna går dock inte så högt.. det är nödblossen som är stökiga. Det låg en polishelikopter på 1500 ft över sthlm under natten. Den fick stiga till 1900ft bara för att komma undan all bråte som åkte omkring...

dom där värmeljusen som flyger iväg i en papperspåse flyger rätt högt dom också.

http://www.hansson-pyrotech.com/prod_rockets.htm
bigmac
Medlem
Medlem

Inläggav Ogge tor 01 jan 2009, 20:56

Gick det att ta nå vettiga bilder? Kanske lust att visa upp? :)
Ogge
Medlem
Medlem

Inläggav bigmac tor 01 jan 2009, 21:49

bigmac
Medlem
Medlem

Inläggav Patrik Hjortberg tor 01 jan 2009, 23:05

bigmac skrev:
Navid Hashemi skrev:Flyger man på egen risk under t ex nyårsafton med tanke på alla fyrverkerier osv?

fyrverkerierna går dock inte så högt.. det är nödblossen som är stökiga. Det låg en polishelikopter på 1500 ft över sthlm under natten. Den fick stiga till 1900ft bara för att komma undan all bråte som åkte omkring...

dom där värmeljusen som flyger iväg i en papperspåse flyger rätt högt dom också.

300 meter stiger de. Synd att man inte använde polishelikoptern för att sätta dit de idioter som skjuter upp nödsignaler >:(
Patrik Hjortberg
Moderator
Moderator

Inläggav bigmac tor 01 jan 2009, 23:09

Patrik Hjortberg skrev:
bigmac skrev:

300 meter stiger de. Synd att man inte använde polishelikoptern för att sätta dit de idioter som skjuter upp nödsignaler >:(

jag låg på 1500 och jag fick flytta på mig..
bigmac
Medlem
Medlem

Inläggav Patrik Hjortberg tor 01 jan 2009, 23:33

Okej... det var ingen synvilla med försiktighetsåtgärd? 300 m är vad jag sett alla tillverkare (2 iaf. :)) annonsera i sin bruksanvisning.
Patrik Hjortberg
Moderator
Moderator

Inläggav bigmac tor 01 jan 2009, 23:35

Patrik Hjortberg skrev:Okej... det var ingen synvilla med försiktighetsåtgärd? 300 m är vad jag sett alla tillverkare (2 iaf. :)) annonsera i sin bruksanvisning.

det kanske va lite mer tryck i just denna? vem vet...
bigmac
Medlem
Medlem

Inläggav Olle#ett fre 02 jan 2009, 10:57

För några år sedan testade jag utgången nödraket från en flygnödpack. Jag gjorde det precis vid årsskiftet för att inte tetstet skulle misstolkas. Raketen heter SKYBLAZER 8 sec RED ARIAL FLARE/LAUNCHER, detta var inte mycket att hurra för. Min raket var den minsta den natten. En liten röd stjärna som vände strax ovan trädtopparna.

Jag tycker det är viktigt att man testat och sett hur nödgrejorna man har med sig fungerar. Och med denna typ, hur futtig den är.

Jag provade också en SKYBLAZER LIFE-STAR Hand Held Red Flare, den var ungefär som en vanlig bengalisk eld.

Tillsammans med vanliga fyrverkerier finns det ingen risk att dessa tas för nödsignaler.
Olle#ett
Medlem
Medlem

Inläggav Patrik Hjortberg fre 02 jan 2009, 11:58

Just att den var utgången kan ha varit anledningen till att den inte fungerade bättre.

Även om det var i ett ädelt syfte tycker jag ändå inte man ska skicka upp nödraketer på nyårsafton. Hur kan man vara säker på att ett genuint nödfall inte försvinner i mängden?
Patrik Hjortberg
Moderator
Moderator

Inläggav Olle#ett lör 03 jan 2009, 11:45

Jag tror inte på att fjuttigheten berodde på att raketen var utgången.

Finns det någon som har skjutit av en SKYBLAZER 8 sec RED ARIAL FLARE/LAUNCHER som varit färsk och som kan tala om hur bra de lyser?

Det borde finnas tillfällen då det är tillåtet att skjuta nödraketer, ungefär som att man får prova radionödsändare vid vissa klockslag.

Att tro att någon skall uppmärksamma en skarp nödraket vid nyårskiftet eller sista april är väl optimistisk.
Olle#ett
Medlem
Medlem

Inläggav Autorotate mån 05 jan 2009, 21:10

Nödraketer är tillåtet att skjuta vid nyår. Räddningstjänsten ignorerar alla nödrakter vid nyår, så ett hett tips är att inte bli nödställd då. ;-)
Autorotate
Medlem
Medlem

Inläggav Patrik Hjortberg tis 06 jan 2009, 05:45

Det är inte tillåtet längre att skjuta nödraketer på nyårsafton.
Patrik Hjortberg
Moderator
Moderator

Nästa

Återgå till Allmänflyg