Nyårsflyg

För allmänflygaren.

Re: Nyårsflyg

Inläggav Autorotate tis 06 jan 2009, 22:15

Patrik Hjortberg skrev:Det är inte tillåtet längre att skjuta nödraketer på nyårsafton.

Ja, du har rätt: http://www.sjofartsverket.se/templates/ ... 1&Period=2

Man ska inte alltid lita på rykten. :)
Autorotate
Medlem
Medlem

Inläggav Patrik Hjortberg ons 07 jan 2009, 02:44

Dock tror jag det har varit tillåtet tills för ett par år sedan att skjuta nödraketer på nyår. Kanske därifrån ditt rykte kommer.

Som man kan läsa får det ganska trista konsekvenser, dyra falsklarm och ett underminerat förtroende för nödraketer.
Patrik Hjortberg
Moderator
Moderator

Inläggav Autorotate ons 07 jan 2009, 09:04

Min källa tycke i alla fall jag var ganska trovärdig då denne är inblandad i räddningsaktioner. Men men. :)
Autorotate
Medlem
Medlem

Inläggav Ado den Hag fre 09 jan 2009, 22:13

Patrik Hjortberg skrev:Det är inte tillåtet längre att skjuta nödraketer på nyårsafton.

Enligt den heliga lagboken är det kanske inte tillåtet, men som någon annan skrev så går det bra att skjuta nödraketer ändå på tolvslaget eftersom räddningstjänsten inte rycker ut på sådant.
Ado den Hag
Medlem
Medlem

Inläggav Patrik Hjortberg lör 10 jan 2009, 18:27

Det beror väl på vad man har för värderingar och hur rädd man är om andras liv, men jag tycker personligen det är idiotiskt att skicka nödraketer. Och att räddningsstjänsten inte skulle bry sig om nödraketer på nyår tror jag var det största lass skitsnack jag hört detta året (..som bara är 10 dagar gammalt).
Patrik Hjortberg
Moderator
Moderator

Inläggav Ado den Hag tor 15 jan 2009, 20:58

Patrik Hjortberg skrev:Det beror väl på vad man har för värderingar och hur rädd man är om andras liv, men jag tycker personligen det är idiotiskt att skicka nödraketer. Och att räddningsstjänsten inte skulle bry sig om nödraketer på nyår tror jag var det största lass skitsnack jag hört detta året (..som bara är 10 dagar gammalt).

Skitsnack är väl att hävda att rädningstjänsten rycker ut med full insats på nödrakter vid tolvslaget. Ska du inte skriva att dom speciellt uppmärksammar nödraketer över stadsbebyggelse då också?
Ado den Hag
Medlem
Medlem

Inläggav Patrik Hjortberg fre 16 jan 2009, 06:36

Under Nyårsaftons kväll och vid tolvslaget sköts många falska nödraketer runt om i landet.

Sjörädningscentralen fick flest larm från Göteborgs skärgård, samt området vid Oxelösund och Trosa. I dom flesta larmen kunde uppskjutningsplatsen med enkelhet bedömas vara över land, men i några fall fick båtar spana av vattenområden.

Rapporter kom även in om att ett handelsfartyg till kaj i Falkenberg skall ha skjutit upp så många som 14 rakteter vid tolvslaget.

Nödraketer betraktas alltid som en nödsignal, oavsett tid på året eller om dom är utgångna. Önskar man skjuta gamla raketer i övningssyfte skall ljusladdningen vara urtagen, man bör dock fundera på hur gamal raketen är då det är sprängämnen det handlar om. Man kan i övningssyfte även använda övningsraketer med vitt ljus.

Från Sjöfartsverkets hemsida

Fetmarkerade de delar av texten du borde läsa lite närmare.
Patrik Hjortberg
Moderator
Moderator

Inläggav Ado den Hag lör 17 jan 2009, 17:58

Patrik Hjortberg skrev:Under Nyårsaftons kväll och vid tolvslaget sköts många falska nödraketer runt om i landet.

Sjörädningscentralen fick flest larm från Göteborgs skärgård, samt området vid Oxelösund och Trosa. I dom flesta larmen kunde uppskjutningsplatsen med enkelhet bedömas vara över land, men i några fall fick båtar spana av vattenområden.

Rapporter kom även in om att ett handelsfartyg till kaj i Falkenberg skall ha skjutit upp så många som 14 rakteter vid tolvslaget.

Nödraketer betraktas alltid som en nödsignal, oavsett tid på året eller om dom är utgångna. Önskar man skjuta gamla raketer i övningssyfte skall ljusladdningen vara urtagen, man bör dock fundera på hur gamal raketen är då det är sprängämnen det handlar om. Man kan i övningssyfte även använda övningsraketer med vitt ljus.

Från Sjöfartsverkets hemsida

Fetmarkerade de delar av texten du borde läsa lite närmare.

Visst, en nödraket är en nödraket. Emellertid avfärdad som nyårsraket under vissa betingelser som du själv citerar från Sjöfartsverkets hemsida.

Nu har jag inte testat just SKYBLAZER 8 sec RED ARIAL FLARE/LAUNCHER som någon skrev om men nödraketerna är vackra, speciellt mitt bland allt annat fyverkeri.

Själv sköt jag upp en Jönssons fyverkeriblandning och det sprakade riktigt bra faktiskt. Vad sköt du? Kinapuffar kanske?
Ado den Hag
Medlem
Medlem

Inläggav Rawaz Nermany lör 17 jan 2009, 20:47

Ado den Haag skrev:Visst, en nödraket är en nödraket. Emellertid avfärdad som nyårsraket under vissa betingelser som du själv citerar från Sjöfartsverkets hemsida.

Nu har jag inte testat just SKYBLAZER 8 sec RED ARIAL FLARE/LAUNCHER som någon skrev om men nödraketerna är vackra, speciellt mitt bland allt annat fyverkeri.

Själv sköt jag upp en Jönssons fyverkeriblandning och det sprakade riktigt bra faktiskt. Vad sköt du? Kinapuffar kanske?

Patrik Hjortberg har inte någonstans nämnt att han använt någon form av pyroteknik. Tänk på din ton när du skriver i forumet.
Rawaz Nermany
Moderator
Moderator

Inläggav Ado den Hag lör 17 jan 2009, 21:17

Hej Rawaz Nermany!

Du tog bort mitt inlägg med hänvisning till någon regel som säger att man inte får kommentera hur moderatorerna arbetar. Då skriver jag samma inlägg en gång till utan att kommentera hur ni arbetar.

Patrik Hjortberg har inte skrivit att han använt pyroteknik, därav min fråga om han sköt upp något på nyårsafton, eller tittade han bara på när alla vi andra sköt upp?

Är Rawaz nöjd nu ?
Ado den Hag
Medlem
Medlem

Inläggav Rawaz Nermany lör 17 jan 2009, 21:24

Visst, jag är nöjd såtillvida att du följer forumreglerna.

Patrik Hjortberg får svara på om han sköt kinapuffar eller inte. Anmärkte på din fråga därför att dels har han inte nämnt att han använt sig av fyrverkeier av något slag och dels är det fullständigt irrelevant i sammanhanget.
Rawaz Nermany
Moderator
Moderator

Inläggav Ado den Hag lör 17 jan 2009, 21:28

Rawaz Nermany skrev:Visst, jag är nöjd såtillvida att du följer forumreglerna.

Patrik Hjortberg får svara på om han sköt kinapuffar eller inte. Anmärkte på din fråga därför att dels har han inte nämnt att han använt sig av fyrverkeier av något slag och dels är det fullständigt irrelevant i sammanhanget.

Vadå, användare tidigare i tråden har skrivit vilka fyrverkerier de uppskjutit.
Ado den Hag
Medlem
Medlem

Inläggav Rawaz Nermany lör 17 jan 2009, 21:38

Nog nu!

Det är inget att diskutera. Tidigare inlägg anses inte nödvändiga att ta bort av en anledning, de tillför något till tråden.
Rawaz Nermany
Moderator
Moderator

Inläggav Patrik Hjortberg sön 18 jan 2009, 03:58

Låg nerbäddad i en soffa med feber och århundradets förkylning, avsundsjuk på polarna som festade nere i downtown San Diego :-[

Tråden låst
Patrik Hjortberg
Moderator
Moderator

Föregående

Återgå till Allmänflyg