Patrik Hjortberg skrev:Det är inte tillåtet längre att skjuta nödraketer på nyårsafton.
Ja, du har rätt: http://www.sjofartsverket.se/templates/ ... 1&Period=2
Man ska inte alltid lita på rykten.

Patrik Hjortberg skrev:Det är inte tillåtet längre att skjuta nödraketer på nyårsafton.

Patrik Hjortberg skrev:Det beror väl på vad man har för värderingar och hur rädd man är om andras liv, men jag tycker personligen det är idiotiskt att skicka nödraketer. Och att räddningsstjänsten inte skulle bry sig om nödraketer på nyår tror jag var det största lass skitsnack jag hört detta året (..som bara är 10 dagar gammalt).

Patrik Hjortberg skrev:Under Nyårsaftons kväll och vid tolvslaget sköts många falska nödraketer runt om i landet.
Sjörädningscentralen fick flest larm från Göteborgs skärgård, samt området vid Oxelösund och Trosa. I dom flesta larmen kunde uppskjutningsplatsen med enkelhet bedömas vara över land, men i några fall fick båtar spana av vattenområden.
Rapporter kom även in om att ett handelsfartyg till kaj i Falkenberg skall ha skjutit upp så många som 14 rakteter vid tolvslaget.
Nödraketer betraktas alltid som en nödsignal, oavsett tid på året eller om dom är utgångna. Önskar man skjuta gamla raketer i övningssyfte skall ljusladdningen vara urtagen, man bör dock fundera på hur gamal raketen är då det är sprängämnen det handlar om. Man kan i övningssyfte även använda övningsraketer med vitt ljus.
Från Sjöfartsverkets hemsida
Fetmarkerade de delar av texten du borde läsa lite närmare.

Ado den Haag skrev:Visst, en nödraket är en nödraket. Emellertid avfärdad som nyårsraket under vissa betingelser som du själv citerar från Sjöfartsverkets hemsida.
Nu har jag inte testat just SKYBLAZER 8 sec RED ARIAL FLARE/LAUNCHER som någon skrev om men nödraketerna är vackra, speciellt mitt bland allt annat fyverkeri.
Själv sköt jag upp en Jönssons fyverkeriblandning och det sprakade riktigt bra faktiskt. Vad sköt du? Kinapuffar kanske?

Rawaz Nermany skrev:Visst, jag är nöjd såtillvida att du följer forumreglerna.
Patrik Hjortberg får svara på om han sköt kinapuffar eller inte. Anmärkte på din fråga därför att dels har han inte nämnt att han använt sig av fyrverkeier av något slag och dels är det fullständigt irrelevant i sammanhanget.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst